Monsterkladdkaka.



För några dagar sedan provade jag ännu ett recept från www.dromkaka.blogg.se, denna gången blev det ''monsterkladdkaka''. Ingen höjdare direkt, men helt okej. Och bilden blev värdelös, den ser inte sådär mörk och torr ut i verkligheten.
Men jag upptäckte att om kakan får stå framme några timmar och liksom ''smälta'' blev den sååå mycket godare. Men smaken blev väldigt... ''mjölig''. Vet inte vad jag gjorde för fel, kanske hade för mycket vaniljsocker. För mjöl tror jag inte att det var, eftersom jag faktiskt minskade lite på det. Tyckte också att receptet lät absurt för en sådan liten form, men följde det i alla fall. Det gjorde jag nog rätt i.

" Monsterkladdkaka"
6 ägg
9 dl socker (minskade, tog kanske 6-7 och det funkade jättebra)
1,5 msk vaniljsocker
½ tsk salt
1,5 dl kakao
4,5 dl vetemjöl
300 g smält margarin

Vispa ägg och socker pösigt, blanda sedan ihop det med resten av
ingredienserna. Grädda i 175 grader i en smord form 30*20 cm 33 minuter i mitten av ugnen.

Fyllning: 200 g smält margarin, 4 tsk mjöl, 1¼ dl socker, ½ dl kakao, 2 dl grädde & 2 dl mjölk.
Jag blandade också i någon matsked sirap, då fick den en svag kolasmak. Mycket gott.

Blanda ihop & koka 10 minuter under omrörning, till den tjocknat.
Häll på fyllningen då den svalnat & låt kakan bli kall i kyl eller frys en stund innan uppskärning.

Kommentarer
Postat av: Maria

Det har du i. Men, precis, ibland kan jobbet/plugget vara rätt så trevligt ändå :)



Den här kladdkakan lät verkligen som en MONSTERkladdkaka, haha! Mumsigt.

2010-09-27 @ 12:55:25
URL: http://kanelapple.blogg.se/
Postat av: Emmy

Ja, det kan vara svårt med kladdkakor. Jag vill ha mina riktigt "chokladiga", men inte så söta och kladdiga så klart ;-)

2010-09-27 @ 13:18:08
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0